Galgóczi Dóra blogja

Betegesen egészséges az étrended?

2018/04/21. - írta: Galgóczi Dóra

Az étkezési zavarok közt egyre gyakoribb az orthorexia, az egészséges táplálkozással kapcsolatos megszállottság. Számtalan forrásból tájékozódhatsz a helyes étrenddel kapcsolatban - ám az információ-áradat oda vezethet, hogy nehezen tudod eldönteni, milyen élelmiszerek biztonságosak.

woman_salad.jpg

Mikor gyanakodj, hogy az orthorexia kerített hatalmába?

  • egyre több élelmiszer-csoportot kizársz az étrendedből
  • nem mersz megvásárolni félkész élelmiszert
  • csakis bio minősítésű árut kóstolsz meg
  • mások által készített ételtől tartózkodsz
  • feszült leszel, ha étteremben, vendégségben kell étkezned
  • időd nagy részét lefoglalja a menü megtervezése, elkészítése
  • állandóan egészséggel kapcsolatos könyveket, fórumokat nézegetsz
  • túl gyakran alkalmazol tisztítókúrákat, böjtöket

Akárcsak az anorexia vagy a bulimia esetében, itt is gyakran állnak lelki okok, személyiségjegyek a háttérben. A tökéletességre törekvés, a nagyfokú önkontroll, a kisebbségi érzés és önértékelési zavar oda vezethet, hogy szeretnéd magad különbnek érezni másoknál. Ehhez eszközt jelenthet egy teljesen ideális étrend követése – amely azonban megszállottságba csap át. Ha létfontosságú, mással nem helyettesíthető ételcsoportokat teljesen kizársz étrendedből, a minőségi éhezés fenyeget. Lehet, hogy testsúlyod optimális marad, ám bizonyos tápanyagok hiánya aláássa egészségedet. Csökkenhet izomtömeged, hajhullás, töredező körmök, fázékonyság keríthet hatalmába. Súlyosabb esetben kóros lefogyás is fenyeget, amikor már szinte semmilyen táplálékot nem mersz magadhoz venni, nehogy megártson.

Gyakoriak a pszichés rendellenességek is. A táplálkozási zavar elszigetel a társadalomtól. A családi összejöveteleken, vendégségben szorongani kezdesz, vajon találsz-e számodra elfogadható élelmiszert. Ha visszautasítod a kínálgatást, attól tartasz, megsértesz másokat. Ha elfogadod a választékot, bűntudatod lesz, hátha az egészségedet rombolod ezzel.

Fontos, hogy felismerd a különbséget az egészséges étrend-tervezés és az orthorexia közt. Amint a fenti tüneteket tapasztalod, érdemes komolyan venned a jelenséget és ne szégyellj segítségért fordulni! Néhány beszélgetés a témához értő szakemberrel megoldást nyújthat. Kezdetben nehézséget okozhat, mégis fontos, hogy gyakorold a társaságban történő étkezést. Így önmagadnak is bizonyítod, hogy az elfogyasztott ételektől semmi panaszod nem lesz. Válassz olyan recept-füzeteket, melyek korszerű és ízletes fogásokat kínálnak. Ezzel megakadályozhatod, hogy a saját magad által kitalált, szigorúan megszorított minták alapján készítsd az ennivalókat.

Legjobb, ha felteszed magadnak a kérdést: az életed mely területével nem vagy kibékülve, amit ezzel a veszélyes szokással próbálsz ellensúlyozni? Az orthorexiára is, mint minden egyéb pszichés betegségre igaz: úgy tudsz tökéletesen kilábalni belőle, ha a háttérben meghúzódó okokat sikerrel kezeled.

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://noilelek.blog.hu/api/trackback/id/tr8613837662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.