Galgóczi Dóra blogja

Hogyan válassz igazán jó kenyeret?

2018/05/10. - írta: Galgóczi Dóra

Az élelmiszerboltok polcain található kenyerek többsége nem is hasonlít a hagyományos módon készített társaikra.  Ezt nem csak a csökkenő élvezeti értékben tapasztalhatod, de egészségedre is káros hatással lehet a rossz minőségű pékáru.

 kenyer.jpg

A valóban jó minőségű és egészséges kenyér titka a hosszas kelesztési eljárás. Ideális esetben ez kovász segítségével történik. Ehhez hagyományosan még élesztőt sem használnak, a liszt és a víz keveréke a levegőben található élesztőgombák segítségével erjedésnek indul és néhány nap múlva kovászként keverhető a tésztához. A kelesztés során képződő szén-dioxid teszi levegőssé a kenyeret.
Ennél egy lépéssel gyorsabb megoldás az élesztő használata, így nincs szükség napokkal korábban előkészülni a sütéshez. A langyos vízben, esetleg kevés cukor hozzáadásával megfuttatott élesztő, vagy az ezt helyettesítő élesztőpor kerül a liszthez. Mindkét esetben szükségtelen egyéb, egészségre esetleg káros összetevő hozzáadása a tésztához, enélkül is sokáig eltartható, kellemes ízű, könnyen szeletelhető kenyér lesz az eredmény.

Az egyre több élelmiszer gyártásának igénye miatt a ma kapható kenyerek többségét sütőpor, lisztkezelő- és tartósítószer felhasználásával készítik. Nem a kelesztésnek köszönhető a nagy térfogatú kenyér, hanem a mesterséges adalékanyagoknak. Kisebb mennyiségben ugyan nem jelentenek veszélyt, ám gyakori és hosszú távú fogyasztásuk felboríthatja bélflórád egyensúlyát és allergiás panaszokat is okozhatnak. Ráadásul ezek a pékáruk legfeljebb ránézésre lesznek étvágygerjesztőek. Gyorsan kiszáradnak, fogyasztásuk után nem sokkal újból feltámad az éhségérzeted, hiszen kevés tápanyag jut a szervezetedbe.

A legtöbb adalékanyagot az előre csomagolt, szeletelt, tartós kenyerek rejtik. Ezeket lehetőleg kerüld, vagy csak elvétve kerüljenek a kosaradba. A csomagolás nélküli termékek címkéjén nem kötelező feltüntetni az összes felhasznált anyagot, azonban így is megállapíthatod, milyen minőséggel állsz szemben. Ha viszonylag nagy térfogatú, mégis könnyű a kenyér, biztos lehetsz benne, hogy gyors eljárással, adalékanyagok felhasználásával készült. Többnyire fehér lisztet tartalmaz, melynek fogyasztásával növekszik az esélyed a diabéteszre, elhízásra. A teljes őrlésűnek gondolt kenyérnél ne bízz a látványban! A barna szín nem biztosíték az egészséghez. Csak akkor remélheted, hogy a gabona összes értékes alkotórészét is tartalmazza a kenyér, ha kicsi, tömör állagú, nehezebb, mint a világos színű társai. Ellenkező esetben valószínűleg maláta hozzáadásával színezték.

Szerencsére egyre gyakrabban találkozhatsz kovásszal készült kenyérrel, erről rendszerint a címke is tájékoztat. Ha Candida-túlszaporulattal küzdesz, mindenképp az élesztőmentes változat mellett dönts! Gluténérzékenység esetén a rizs-vagy kukoricalisztből készült pékáru a megoldás, míg ha magas vérnyomással küzdesz, a sómentes kenyeret is megtalálod a nagyobb áruházakban vagy bioboltokban. Legbiztosabb és leginkább egészséges módszer az otthoni kenyérsütés. Ehhez már elfogadható áron gépet is vásárolhatsz, de a tűzhelyed sütőjében is készíthetsz kovásszal vagy élesztővel dagasztott, a hagyományos eljárást alkalmazó kenyeret. Receptek közt az Interneten vagy gasztronómiai magazinokban bőségesen találsz.

 

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://noilelek.blog.hu/api/trackback/id/tr9413882286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sakkosfx 2018.05.10. 12:33:44

Többé-kevésbé egyformának érezzük a kenyereket! Azt meg, hogy mit tettek bele a pék tudja meg a jóiísten! És még az ár sem lehet írányadó!

Galgóczi Dóra 2018.05.10. 13:00:54

@sakkosfx: Az biztos, hogyha egy barna kenyér túl könnyű súlyú, akkor ételszínezékkel barnították, nem a teljes kiőrlésű liszttel. Azért van egy-két megbízható márka a piacon.

GONOSZ 2018.05.10. 14:31:44

A hosszas kelesztési eljárás érdekelne, mit is jelent pontosan?

Galgóczi Dóra 2018.05.10. 14:53:25

@GONOSZ: egyszerűbb változatban: a felfuttatott élesztővel összekeverjük a liszteket, sót, tetszés szerint magokat, és egy cserépedénybe vagy jénai tálba tesszük a kenyérmasszát. Letakarjuk konyharuhával, és egy éjszakán keresztül pihentetjük szobahőmérsékleten. Másnap betesszük a sütőbe és 200 fokon megsütjük. Így dagasztást sem igényel a tészta!
A bonyolultabb verzió, hogy kovászt készítünk rozslisztből és vízből, ezt három napig "érleljük", és nem élesztőt adunk a tésztához, hanem a kovászt.

driopios 2018.05.10. 17:11:37

Régen a parasztok ették a durva, élesztő nélküli fekete kenyeret, a szitált lisztből készült könnyű fehér kenyeret pedig csak a gazdag uraság engedhette meg magának.

Ma a parasztok eszik a szitált lisztből készült könnyű fehér kenyeret, az élesztő nélkül készült durva fekete kenyeret pedig csak a gazdag uraság engedheti meg magának.

Galgóczi Dóra 2018.05.10. 19:42:24

@driopios: igen, ez pontosan ilyen görbe tükör! És régen még nem tudták , hogy a lenézett fekete kenyér mennyivel egészségesebb.