Galgóczi Dóra blogja

Gondolj a télre, tartósíts egészségesen!

2018/06/06. - írta: Galgóczi Dóra

Itt az eperszezon, de követi is rögtön a cseresznye, a meggy, és nemsokára a barackok. Hogyan tedd el télire a gyümölcsöt, zöldséget, hogy minél jobban megőrizd a tápértékét?

befott.jpg

 Legkevesebb veszteség – a fagyasztás

 Meglepően hangzik több táplálkozástudományi vizsgálat eredménye, mely szerint a fagyasztott gyümölcsök tápanyagtartalma meghaladhatja a frissen vásárolt fajtákét. A magyarázat érthető, mivel a zöldségesnél, szupermarketben kínált árukra gyakran napokig, hetekig tartó tárolás vár. Mire konyhádba kerülnek, vitamintartalmuk jelentős veszteséget szenved. A könnyen bomló C-vitamin mennyisége már háromnapos várakozás után felére csökkenhet. Ezzel szemben, ha fagyasztott terméket vásárolsz vagy magad szeded, esetleg megbízható kistermelőtől szerzed be és azonnal lefagyasztod, csaknem teljes értékű táplálékot kapsz.

A keményebb, nagyobb méretű gyümölcsöket hámozva, felkockázva érdemes a fagyasztóba helyezned. Így a kiengedési idő rövidül, kevesebb oxidációs folyamat zajlik. A gyümölcsdarabokat vagy bogyós terméseket megmosás után egyenként fektesd papírra egy sorban, így fagyaszd néhány órán át. Ha már megkeményedtek, helyezd műanyag tasakba. Ezzel a módszerrel később kisebb adagokat is kivehetsz, nem fognak egyetlen tömbben egymáshoz tapadni. A kiolvasztás legbiztonságosabb módja, ha a hűtőszekrény alsó polcán történik.

 Érés előtt érdemes – a befőzés

 A piacokon gyakran találkozhatsz félig érett gyümölccsel. Ennek biztosan nem örülsz, ha azonnal fogyasztani szeretnéd. Azonban a befőzési eljárásnál éppen ilyen állapotban érdemes megvásárolnod a terményeket. Annyira legyen csak érett, hogy már felvegye a megfelelő színt és ne legyen teljesen kemény, mert ez esetben zamat nélküli befőttet kapsz. A túlzottan puha gyümölcs könnyen szétesik, ezt kerüld ilyenkor.

Ha gondosan figyelsz az üvegek forró vízben történő sterilizálására és a gyümölcsök gondos tisztítására, akkor tartósítószerre nem lesz szükséged, és a cukrot is minimális mennyiségre mérsékelheted, akár el is hagyhatod. A kifőzött üvegeket töltsd meg gyümölccsel, vizet nem kell ráöntened. Fedd le egyenként, állítsd őket néhány ujjnyi magasságban vízzel telt lábasba, tegyél rá fedőt és fél óráig főzd. Hűvös helyen hűtsd le a befőtteket, és egy éven belül biztonságosan fogyaszthatod. Emésztőszervi panaszok esetén eleinte lehet, hogy a befőttet jobban tolerálod a nyers gyümölcsnél.

 Sülve, főzve  – a lekvár

 A dzsemek, lekvárok a hosszasabb hőkezelés miatt kevésbé vitamindúsak, ám az ásványianyag-tartalmukat így is élvezheted. Vaspótlásra kiváló a szilva, káliumot nyerhetsz a sárgabarackból és nektarinból. magnéziummal lát el a feketeribizli.

Minél lassabb tűzön és tovább főzöd a lekvárt, annál nagyobb eséllyel hagyhatod el a sűrítő anyagokat. Ha mégis utóbbihoz folyamodnál, a természetes eredetű pektint válaszd. Elkerülheted a tűzhely melletti várakozást, ha sütőben készíted lekvárodat. A megtisztított, nagyobb termések esetén felkockázott gyümölcsöt fektesd sütőpapírral bélelt tepsibe.  Szórd meg kevés nádcukorral, és citromlével is meglocsolhatod. 180 fokon mintegy két órán keresztül süsd, félidőben óvatosan megkeverheted. Az elkészült lekvárt töltsd jól záródó üvegekbe, és két napig vastag takarók közt hagyd lassan kihűlni.

 Tepsiben, gépben, napon – az aszalás

 A boltban kapható aszalványok gyakran mesterséges tartósítószert és hozzáadott cukrot tartalmaznak. Egészségesebb megoldás, ha magad készíted. Beszerethetsz egy aszalógépet, melyben egyszerűen, egyenletesen száradnak gyümölcseid. Azonban a hagyományos villany- vagy gázsütőben is tökéletes lesz az eredmény.

Ahhoz, hogy a legtöbb vitamin épségben maradjon, a sütőt legfeljebb 48 fokra állítsd, vagy ha 50 fokos a beosztás, akkor kicsit támaszd ki az ajtaját, hogy a felesleges hő eltávozzon. A gyümölcsöket megtisztítva, magokat és szárakat eltávolítva, a nagyobbakat felszeletelve helyezd a sütőpapírra. 6-8 órán keresztül aszald, miközben kétóránként megfordítod a tepsit. Nyáron egyszerűen, napos, levegős helyen is aszalhatsz. Az elkészült gyümölcsöt jól záródó tasakban vagy üvegben a hűtőszekrényben tárold. Fogyasztás előtt áztasd vízben egy-két órán keresztül, így kedvezőbb az emésztésednek és a felszívódásnak.

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://noilelek.blog.hu/api/trackback/id/tr7514002816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.