Galgóczi Dóra blogja

Őszi szupertáplálékok

2018/10/09. - írta: Galgóczi Dóra

Ha a szezonalitásra is figyelsz az étkezésedben, ezzel az egészségednek és a Földnek is jót teszel! Íme néhány táplálék, melyeket ősszel érdemes fogyasztanod.

 kelkap.jpg

Kelkáposzta

 Szegény zöldséget azért kerülik sokan, mert puffasztó hatást tulajdonítanak neki. Ez azonban csak addig igaz, míg egy szinte rostmentes étrendről áttérsz egy egészségesebb, rostdús étkezésre. Az átmenet idején tartsd be a fokozatosságot, egyszerre csak kisebb mennyiséget fogyassz a keményebb rostokat tartalmazó növényekből.

A kelkáposzta klorofillban gazdag, javítja a vérképet, C-vitamin tartalma óv az őszi-téli vírusoktól. Cellulózban gazdag, megoldja a székrekedési gondokat. Ráadásul szinte mindenhol kapható, de legjobb, ha piacon szerzed be. Főzés előtt vágd ki a középső, vastag „ereket” a levelekből, és az első forrás után öntsd le a főzővizet és pótold frissel. Így tovább csökkenthető a puffasztó hatás. Elkészítheted burgonyával, köménymaggal főzeléknek, göngyölhetsz a levelekbe fűszerezett barna rizst és megsütheted – az én kedvencem a vegán rakott kel, melyhez rizst, paradicsomot, fűszereket használok és mogyoróból készült növényi tejföl kerül a tetejére.

 Sütőtök

 Megosztó személyiség – vannak, akik utálják, de szerencsére sokkal többen vannak, akik nagyon szeretik! Gazdag béta-karotinban, óvja a szem egészségét és védi a sejtfalakat. Pektinben gazdag, ez egy oldható rostféleség, mely az érzékeny bélrendszerű emberek számára kifejezetten hatékony.

Kisbabák első táplálékai közt szerepel az elválasztás után. Megsütheted szeletelve, akár önmagában, akár fokhagymával, fűszerekkel gazdagítva. Készíthetsz belőle sütőtök krémlevest – ekkor nem muszáj megsütni főzés előtt a tököt, de még finomabb lesz elősütve és utána főzve, krémesítve.

Kevesen tudják, de a sütőtök nyersen is fogyasztható! Darabold fel és adj hozzá egyéb zöldségeket, vagy mixeld össze a nyers tök-kockákat és remek pástétomot kapsz.

 Mogyoró

 Ha szerencséd van, a kertedben is van egy-két mogyoróbokor, de ha mégsem, akkor kirándulás alkalmával is gyűjthetsz. Persze, a piacon is megtalálod! Omega 3 zsírsavai jótékonyan befolyásolják a koleszterinszintedet, és növényi zsiradék lévén, nem károsítja az érfalakat. Igaz, hogy a mértékletességre itt is vigyázni kell: az olajos magvak, így a mogyoró is, nagyon kalóriadús, és ha túlzásba viszed a fogyasztását, igencsak megnövekszik az étrended zsírszázaléka.

mogyi.jpg

Dúsítsd mogyoróval a reggeli müzlit vagy zabkását, ledarálva durumtésztára is szórhatod, vagy egy marék mogyorót és egy almát csomagolj el tízórainak! Gyerekeknek két éves kor felett ajánlott, természetesen eleinte csak darálva.

 Szőlő

Kora ősztől Mikulásig kapható az ízletes, magyar szőlők sok fajtája. A Saszla apróbb magvú,  nagyon zamatos, megunhatatlan! A Pannónia nagyobb szemű, kissé tojás alakú, igazán édes. Akik viszont a savanykásabb ízvilágot kedvelik, választhatják a Muskotályt, vagy az Othelló szőlőt. Mindegyik fajta, de különösen a bordó-vörös-lila szőlők kiváló érvédők, antioxidáns bombák. Nem véletlen, hogy táplálékkiegészítőket is készítenek szőlőmag- és héj őrleményből. Ezért ha szőlőt eszel, lehetőleg ne köpd ki a magját!

Ha önmagában kevésbé kedveled, akkor próbáld ki a szőlőturmixot! Önmagában vagy almával együtt frissítő italt vagy akár reggelit nyersz. Hőkezelve veszít vitamintartalmából, mégis érdemes néhány szemet a gyümölcslevesbe is belefőzni. Sőt, még süteményt is készíthetsz belőle, ugyanúgy, mintha meggyes sütit készítenél, csak most szőlőszemekkel helyettesítve.

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://noilelek.blog.hu/api/trackback/id/tr7914288365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.