Galgóczi Dóra blogja

Így vásárolj táplálékkiegészítőt!

2018/10/23. - írta: Galgóczi Dóra

Ha betérsz egy patikába, bioboltba, vagy egy webáruház kínálatát böngészed, a választék zavarba ejtően széles. Vegyél figyelembe több szempontot is, mielőtt döntenél!

 caps.jpg

Ne csak az árat figyeld

 Lehet, hogy első ránézésre olcsónak tűnik egy termék, de olvasd el, milyen mennyiségben tartalmazza a hatóanyagot! Csapda, ha megveszel egy kétezer forintos terméket és kiderül, negyedannyi hasznos anyag van benne, mint egy másik, csupán kicsivel drágább társában.
Ugyanilyen lényeges, hogy a termék az adott vitamint, ásványi anyagot, nyomelemet milyen formában tartalmazza. Keresd a szerves kötésű, jobban felszívódó formákat! Például cink-kiegészítőnél válaszd a cink-glükonát vagy cink-citrát változatot, ez sokkal jobban hasznosul, mint a cink-oxid. A magnéziumnál ugyanezeket a formákat vedd figyelembe!
Vaskészítmények szedésekor gyakori panasz a székrekedés. Kivédheted, ha vas-glükonát hatóanyagú készítményt választasz.
Különösen a C-vitaminnál gyakori, hogy csipkebogyó-kivonatot, illetve bioflavonoidokat adnak a tablettához, kapszulához. Akkor válaszd ezt, ha a hozzáadott mennyiség nem nagyon minimális – mert akkor az egész nem több, mint reklámfogás!

 Hosszan vagy gyorsan?

 Egyre népszerűbbek a retard, vagyis időben elnyújtott felszívódású készítmények. Igaz, hogy így hosszabb időre biztosítod az egyenletes vitaminellátásodat, de ha az ár miatt nem nagyon engedheted meg magadnak ezt a fajtát, akkor se érezd úgy, hogy nem tettél meg mindent az egészségedért.

Érdekes megfigyelés, hogy bár a C-vitaminnál általánosságban előnyösebb a retard változat, ám ha megfáztál, akkor az immunrendszerednek nagyobb lökést ad egy hagyományos, gyorsan felszívódó 1000 mg-os készítmény. Ezt naponta háromszor is beszedheted, és könnyebben legyőzöd a fertőzést.
A saját véleményem pedig: ha táplálékból, például  narancsból veszed magadhoz a vitamint, akkor sem egész nap rágcsálod, hanem megeszed és kész � Persze, a nap folyamán többször is eszel, de ezt nem feltétlenül kell utánoznod a táplálékkiegészítőkkel.

 Természetes vagy mesterséges

 Gyakran hallhatod, hogy a növényi kivonatok értékesebbek, mint a mesterséges vitaminok. Kis félreértés is történik ilyenkor, hiszen a legtöbb vitamintablettát növényekből állítják elő – igaz, nem mindegyiket. A legkevésbé feldolgozott kiegészítők azok, amelyek tényleg csak az adott növényt tartalmazzák porítva, szárítva vagy a levét kipréselve. A szervezeted ennek örül leginkább.

Ha tudod, hogy egy bizonyos tápanyagból súlyos a hiányod – például laborvizsgálat igazolta – akkor elsőként azt a készítményt válaszd, amelynek a leírásában egyértelműen fel van tüntetve, hogy az adott anyagból hány mg-ot tartalmaz. Igaz, hogy egy algakészítmény vagy gyümölcskivonat nagyon értékes, de nem tudhatod, hogy mennyi vas, kalcium vagy egyéb tápanyag van benne.

Végül a nagy kérdés, hogy egyáltalán szedj-e táplálékkiegészítőt? Vannak, akik a hatalmas dózisok mellett teszik le a voksukat, mások elhiszik, hogy kizárólag élelmiszerekből  minden szükségeset megkapnak. Én valahol középen állok. Nem hiszem, hogy mindenből óriási mennyiségre lenne szükség. De azt sem, hogy – bármennyire is ügyelek a teljes értékű étrendre – ne jönne jól egy kis kiegészítés. A hangsúly viszont a kiegészítésen van! Mert ne vegye le a válladról az egészséges étrend felelősségét egy marék kapszula. Első mindig a konyha. És tévhit, hogy ami egészséges, az nem finom! Kérsz egy narancsturmixot?

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://noilelek.blog.hu/api/trackback/id/tr5814317311

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.