Galgóczi Dóra blogja

Éhség vagy fáradtság?

2019/04/09. - írta: Galgóczi Dóra

Könnyű összekeverni a két érzést. Ha a hűtőhöz rohannál, talán nem is a gyomrod kerget, hanem a kimerültség.

tired.jpg

A fizikai fáradtságra legjobb reakció a pihenés, de ha nem teheted meg, valamivel fel kell turbóznod magad. A szellemi fáradtság szintén ételvonzást eredményez. Vajon engedned kell-e a csábításnak, és ha igen, akkor hogyan tedd?

 Valódi igények és álmegoldások

 Egy erőteljes edzés után, vagy fizikai munka befejezésekor a fáradtságot enyhíti, ha megfelelő tápanyagokkal töltöd fel a testedet. Ilyenkor bátran fogyaszthatsz összetett szénhidrátokat, hiszen elsősorban ez ad új energiát. Igaz, hogy a cukros üdítő vagy a csokiszelet átmenetileg energialöketet ad, de ez igen rövid távú, és gyors visszaesést eredményez.

A gyümölcs ilyenkor nagyon jó választás, mert könnyen felszívódik, mégsem okoz nagy vércukor-ingadozást. Mixelj össze egy banánt egy almával, és sűrű, energiát adó italt kapsz. De a narancs önmagában, és a szőlő is kiváló. Ha tudod, hogy hosszabb ideig nem lesz lehetőséged újra enni, akkor válaszd a zabkását, ez bármilyen napszakban fogyasztható, nem csak reggeliként. Némi darabolt gyümölccsel, mazsolával gazdagítsd.

 Megtévesztő érzékelés

 Fáradtságod enyhítésére nem biztos, hogy minden esetben az étel a megoldás. Sőt, sokkal valószínűbb, hogy a folyadékbevitel segít jobban. Egy nagy pohár víz, citrommal ízesítve, és meglepően hamar erőre kapsz. Sajnos az érzékelésünk úgy van beállítva, hogy időnként a szomjúságot is éhségként érezzük. Ehhez kell a tudatosság, hogy először ne az ételhez, hanem a folyadékhoz nyúlj. Ha ivás után húsz perccel még mindig éhes és fáradt vagy, akkor fogadd meg az előző bekezdés tanácsait a szénhidrátbevitelről.

Az időszakos kimerültség általában indokolt, ha tényleg túlterhelted magad, vagy keveset aludtál. Más a helyzet a krónikus fáradtságnál! Ekkor hiába pihensz, mégis napokig fáradtnak érzed magad. Vizsgáld meg az étrendedet, mert ennél az állapotnál a leggyakoribb ok a fontos tápanyagok hiánya. Elsősorban ne a kiegészítőktől remélj megoldást, hanem az otthon készített, adalékmentes, sok nyers és párolt zöldséget tartalmazó táplálékoktól. A szervezeted akkor jelez állandó éhséget, ha hiányállapot áll fenn – ám ha ekkor ugyanolyan értéktelen étellel csillapítod az éhséget, mint eddig, ördögi körbe kerülsz.

 Amikor egyetlen megoldás van

 Ami nem más, mint a pihenés. Komoly kifáradás esetén nem jó, ha étellel próbálod élénken tartani magad. Erős kimerültségnél az emésztésed nem működik megfelelően, ha eszel, sokáig a gyomrodban marad, és a felszívódás sem lesz tökéletes. Amint módod van rá, irány az ágy, illetve szellemi fáradtság esetén az aktív pihenés is segít: könnyű séta, beszélgetés, olvasás, úszás vagy illóolajos fürdő.

Sajnos a pihenés az a dolog, amit leginkább sajnálunk magunktól. Mert mi minden értékes dolgot lehetne helyette csinálni – gondolod. De ha a sejtjeid nem tudnak feltöltődni, a fáradtság egyre halmozódik, és ingerültség, majd betegségek formájában mutatkozik meg.

Gyakran elfelejtünk hallgatni arra, aki a legközelebb áll hozzánk. Ez nem más, mint a saját testünk. Pedig kér, javasol, szól. Ne várd meg, míg kiabálni vagy sírni kezd. Inkább vigasztald meg, öleld át, és azt add neki, amire valóban szüksége van.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://noilelek.blog.hu/api/trackback/id/tr3614748795

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.