Galgóczi Dóra blogja

Fáradtság vagy kimerültség?

2019/07/23. - írta: Galgóczi Dóra

A fáradtság természetes és szükséges reakciója a testednek a megterhelésre. Jelzi, mikor elég, mikor hagyj pihenőt magadnak. Ne félj tőle! Inkább örülj, hogy megdolgoztál érte. A fáradtságnak van egy megtévesztő arca is. Amikor a szellemi fáradtságot fizikainak érzékeled, és válaszként mozdulatlanságba temetkezel.

tired_1.jpg

Igen, el lehet fáradni az egész napos szellemi munkától is úgy, hogy ettől érzed úgy, képtelen lennél most bármilyen testedzésre. Pedig épp erre van szükséged ahhoz, hogy jobban érezd magad. Csak a kezdeti néhány percen kell túllendülnöd. Van, akinek az válik be, hogy tényleg pihen egy rövidet ilyenkor, és azután húzza fel a sportcipőt. Van, akinél veszélyes leülni egy percre is, mert ott ragad, és inkább már hazafelé beiktatja a mozgásprogramot. Te ismered leginkább saját magad, te tudod, nálad ez hogyan működik. És jobb, ha elfogadod, hogy először ilyeneket morogsz magadban: „Hogy lehetek ekkora barom. Ahelyett, hogy megnézném, ki írt üzenetet, nekilátnék vacsorát készíteni, beülnék a kádba.” De utána, minden egyes alkalommal hálás leszel annak a baromnak, aki mégis kiment futni, vagy elment a csoportos tornára. Vagy betette a Pilates-dévédét, vagy egyszerűen csak nem a gyerekre hagyta a kutyasétáltatást. A kulcsszó ez esetben az „utána”. Utána elszáll az egész napi feszült figyelem miatti fáradtság. Képes leszel kiteregetni, főzni, leckét átnézni. Egyszerűen csak azért, mert oxigént kapott az agyad, tápanyagot a sejtjeid. Kering a vér, táncolnak a sejtek.

A valódi kimerültség, az más. Az vészcsengő a szervezetedtől, hogy most tényleg pihenni kell. Többnyire nem a normális keretek közt végzett munka okozza, nem is az egészséges mértékű edzés. Lehet lelki alapja, tartós stressz vagy tragikus esemény. Lehet fizikai kimerültség, ha túlhajtottad magad akár munkában, akár sportban. Ezt nem lehet néhány óra alatt kipihenni. Napok, esetleg hetek szükségesek hozzá. Add meg magadnak, mielőtt betegségbe torkollik. Honnan tudod, hogy nem csupán fáradt, de kimerült vagy?

  • Folyamatosan ingerült vagy, látszólag ok nélkül.
  • A kíméletes testmozgás sem frissít fel.
  • Sportolás után hosszan tartó, nem múló izomlázad van.
  • Alvászavaraid vannak.
  • Rosszkedvű vagy, semmi sem vidít fel.
  • Étvágytalan vagy.
  • Szokatlanul feledékeny vagy.
  • Mindenféle fertőzés utolér.

 Kimerültség esetén a legfontosabb tanácsom: szeretettel fordulj magad felé. Mert eddig nem azt tetted. Szembeszálltál a testeddel, a lelkeddel, az értelmeddel. Vagy külső nyomás, vagy belső kényszer miatt. Jobban akartad tudni a természetnél, hogy mi kell neked. Majd te elég hardcore leszel, majd te megmutatod! A többiek nyamvadtak, te tovább csinálod. Az utolsó utáni gyakorlatot. Az utolsó utáni munkaórát. Az utolsó utáni pluszfeladatot. Közben ott jajveszékelt valaki. Vagy csak csendben sírt. Hiába várva, hogy megvigasztalják, megsimogassák az arcát és odasúgják: elég jó vagy így. Nyugodj meg.

Hát most simogasd egy kicsit, hogy ne sírjon már. A többiek várhatnak. Meg kell vigasztalnod azt a valakit, aki te vagy, csak befogta a száját az a másik te. Itasd meg egy citromfű teával, takard be melegen. Adj neki néhány szabadnapot, ha lehetséges. Vagy legalább naponta egy-két órát. Ne kergesd edzeni, ne kényszerítsd takarításra. Tanítsd meg kérni! Mert a krónikusan kimerülteknek ez nagyon nehéz. Kérni és elfogadni a segítséget. Hadd legyen esendő az a szegény te, aki eddig erős volt, mint egy tölgyfa. Engedd meg neki, csak engedd. Hogy aztán újra legyen kedve. Mozogni, dolgozni, tenni és élni. Mert érzi, hogy szeretik.

(Részlet a „Legyél csak elég jó(l) – ha már nem vagy tökéletes” című regényemből, megvásárolhatjátok a Libri, Bookline, Líra boltokban.)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://noilelek.blog.hu/api/trackback/id/tr4314976274

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.