Galgóczi Dóra blogja

A „nincs rá időm” szindróma

2019/08/08. - írta: Galgóczi Dóra

Ez a leggyakoribb buktató, ha egészségesebben szeretnél élni. Hogy nincs időd, vagy legalábbis kevesebb, mint kellene. Azért pár trükkel szerezhetsz egy kis időrést!

 Amikor úgy érzed, annyira elfoglalt vagy, hogy sem tornázni, sem egészségeset főzni nem tudsz, talán egy kis átszervezéssel időt nyerhetsz. Ráadásul sok olyan étel van, amit ugyanannyi idő elkészíteni, mint egy gyorsételt megmikrózni. És olyan mozgásformát is választhatsz, ami a lehető legkevesebb időráfordítással jár.

busy_2.jpg

 Lyukak a napirendben

 Első lépésként javaslom, hogy nyiss egy táblázatot (lehet papíron vagy Excel-ben), és három napon keresztül óráról órára írd fel, hogy mivel töltötted az idődet. Kiderülhet, hogy sok olyan üresjáratos tevékenységed van, amiket bátran lecserélhetsz az egészséges életmód érdekében.

Nem biztos, hogy reggel azonnal ellenőrizned kell a Facebook csoportok új bejegyzéseit, helyette mixelhetnél egy adag gyümölcsöt, beledobhatnál pár kanál zabpelyhet, kicsit állni hagyod míg megduzzad, és kész a finom és vitamindús reggelid.
Lehet, hogy ebédszünetben beleférne tíz perc gyors gyaloglás az iroda körül, és ettől már annyi boldogsághormon termelődik, hogy ebéd után nem kéne a csoki- vagy kávéautomatánál időznöd.
Kipróbálhatod, hogy olykor rollerrel mész dolgozni, nem fognak hülyének nézni, már egyre többen így tesznek. Talán kicsit tovább tart így beérni a munkahelyedre, viszont az aznapi edzést máris letudtad. Hazafelé, ha megszakítod az utadat a bevásárlással, ott is kiderülhet, hogy fél órával többet vásárolsz, mint kellene. Ennek kiváló ellenszere a talán régimódinak tűnő, de nagyon praktikus bevásárlólista. Ha modernebb szeretnél lenni, írd a telefonodba. Így nem csak időt nyersz, hiszen nem kóvályogsz töprengve a standok között, de megakadályozod, hogy felesleges holmikat is bepakolj a kosaradba – persze csak akkor, ha tényleg ragaszkodsz a listádhoz.

 Pár perces ételek

 Néhány ötlet az egészséges, és tényleg gyorsan elkészülő reggelikre, vacsorákra:

Házi szendvicskrém: pakolj be néhány feldarabolt zöldséget, például uborkát, paradicsomot, paprikát egy magas falú edénybe. Önts hozzá némi vizet és mixeld simára. Kávédarálóba tegyél egy marék olajos magot (napraforgómag, mandula, kesudió) és egy marék zabpelyhet. Daráld finomra, és add hozzá a zöldséges mixhez. Sűrű masszát kapsz, melyet kevés sóval ízesíthetsz. Hideg- és melegszendvicsnek is kiváló!

Az örök zabkása: variálhatod a végtelenségig, aszalványokkal, az épp szezonális darabolt gyümölccsel, karobporral a kakaós ízért, kókuszreszelékkel vagy fahéjjal. Nem kell sokáig főznöd, elég két percig forralni.

Könnyű vacsora sült zöldségekkel: sütőpapírral bélelt tepsibe tegyél karikára vágott cukkínit, padlizsánt, zsenge tököt! Szórd meg grill fűszerkeverékkel, és süsd 15-20 percig. Közben egy lábosban főzz basmati- vagy barna rizst hozzá köretként.

Tészta házi szósszal: főzz ki 6-8 perc alatt durumtésztát vagy teljes kiőrlésű tönkölytésztát, gluténérzékenység esetén rizstésztát. Közben mixelj paradicsomot kevés vízzel és sóval, a szószt ízesítsd bazsalikommal, oregánóval. Öntsd a kifőtt tészta tetejére, majd szórd meg szezámmaggal a tetejét, sörélesztő pelyhet is szórhatsz rá. Az egész család szeretni fogja!

 Sport egy tanóra alatt

 Most nem a testnevelés órákra gondolok, hanem arra, hogy napi 45 percben tökéletes edzést végezhetsz, ha nincs időd edzőterembe menni vagy csoportos órákon részt venni.

Szerezz be otthonra gumiszalagot, bokasúlyt, kis kézisúlyzókat. Tedd be a kedvenc zenédet, és ezekkel az egyszerű eszközökkel minden izmodat erősítheted. Ha nincs ötleted, a neten sok gyakorlatot találhatsz.
A szabadtéri sporthoz a legkevésbé időigényes választás a futás – ha az ízületeid engedik. A jó futócipőn ne spórolj, de más befektetésre nem is lesz szükséged. A kezdeti nehézségek se tántorítsanak el, nem kell azonnal nagy távokat lefutnod. Eleinte legjobb, ha egy perc futást egy perc gyaloglás követ, majd fokozatosan növeld a futó periódusok idejét. Ha végképp nem ajánlott neked a futás, a gyors gyaloglás is jó, de ekkor tényleg gyalogolj és ne csak sétálgass, nézelődj.

És most jön a leggyakoribb felkiáltás: igen, de három gyerek mellett, három műszak mellett még ezekre sincs időm! Akkor legyen egyelőre napi 5 perc. Hidd el, ez is sokkal jobb, mint a semmi! Aztán ha kicsit lazul a napirended, lehet napi 10 perc, majd 15. Legfeljebb a vasalás tolódik. Mint kedvenc természetgyógyász oktatóm, a háromgyerekes anyuka, Zita javasolta:
„Akkor egyél, amikor a baba eszik, akkor aludj, amikor a baba alszik, és akkor vasalj, amikor a baba vasal!” Hát így.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://noilelek.blog.hu/api/trackback/id/tr3515000684

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.